دارو و درمان

خواص بینظیر خرمالو برای سلامت بدن

 میوه ها نقش به سزا و تاثیر گذاری بر سلامت جسم و روح انسان ها دارند که هر کدام از آنها به دلیل خواص فراوان که دارند پراهمیت هستند. خرمالو  میوه‌ای است مختص فصل پاییز که شاید در بین همه مردم طرفدار پر و پا قرص نداشته باشد اما دارای خواص شگفت انگیز زیادی است.

خرمالو جزو میوه های خوشمزه و عجیب و غریب است که در عین خوشمزه بودن دارای خواص درمانی هم هست. با ما همراه باشید تا در مورد این میوه پاییزی بیشتر آشنا شوید.

ارز ش غذایی خرمالو
هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:

انرژی ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری
آب ۷۵.۵ گرم
فیبر ۵.۹ گرم
قند ۲۳ گرم
ویتامین ث ۷.۶ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۱۰ میلی‌گرم
منیزیم ۱۱ میلی‌گرم
آهن ۰.۱۵ میلی‌گرم

 

خرمالو سرشار از ویتامین C
میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد.
باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.
مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال های آزاد کمک می کند.


خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن
خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند.
رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است.
از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.


خرمالو ، سرشار از فیبر
خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین می‌باشد. 100 گرم از میوه تازه دارای 3.6 گرم یا 9.5٪ از مصرف روزانه فیبر توصیه شده است.
فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

 

خواص بینظیر خرمال برای سلامت بدن


خرمالو بر کاهش وزن
وزن یک خرمالوی متوسط در حدود ۱۶۸ گرم است و فقط ۳۱ گرم کربوهیدرات دارد. به سختی می‌توان در این میوه چربی پیدا کرد. این دو عامل باعث می‌شوند که خرمالو یک دوست ایده‌آل باشد برای کسانی که دوست دارند میان‌وعده بخورند و در عین حال سعی دارند آن کیلوهای اضافه را کم‌کم آب کنند!

 

پیشگیری از ابتلا به سرطان 

این میوه به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به محدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. عدم محدود کردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. وجود ویتامین A، و همچنین شیبول و بتولینیک اسید، باعث تقویت خواص ضد سرطان این میوه است.


کنترل قند خون 
کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد، بخورند. همچنین معروف است که خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

 

سلامت قلب
خرمالو توانایی این را دارد که میزان کلسترول بد (یا LDL، لیپوپروتئین کم‌چگالی) را در بدن ما پایین بیاورد و به این ترتیب از بروز خطر بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین حاوی تانن است که تأثیر مثبتی روی سلامت قلب ما دارد.


تقویت بینایی
خرمالو مقادیر قابل‌توجهی ویتامین A دارد. و، این یک واقعیت ثابت شده است که ویتامین A قابلیت بهبود قوه‌ی بینایی را دارد.


 از بین بردن استرس
آب خرمالو به دلیل پتاسیم فراوان و قندی که دارد، یک خوراکی انرژی‌زای طبیعی در نظر گرفته می‌شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو می‌تواند برای انجام فعالیت‌های قدرتی‌ به ما فورا انرژی بدهد. این نوشیدنی، یک انتخاب خوب برای از بین بردن خستگی و استرس است.


کنترل فشار خون 
وجود سدیم بیش از اندازه در رژیم غذایی می‌تواند باعث بروز فشار خون بالا شود. خرمالو میزان بسیار کمی سدیم دارد. از این رو، می‌توان آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم سدیمِ متعادل برای کسانی که فشار خون بالا دارند، استفاده کرد.


درمان آسم 
دو تکه خرمالوی خشک را بردارید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را بخار بدهید تا بپزد. پس از آن‌که خرمالو پخت، آن را تبدیل به پوره کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این روش می‌تواند یک درمان جایگزین برای حل کردن مشکل آسم و سرفه باشد.

 

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلونزا 
خرمالو به دلیل محتوای ویتامین C می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.


درمان زخم معده
خرمالو حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای بهبود هضم غذا و درمان زخم معده مفید می باشد، همچنین خرمالو به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند.


درمان سنگ کلیه
خرمالو به دلیل مقادیر بالای پتاسیم و کلسیم به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند که می تواند به پاک سازی مثانه و کلیه کمک کرده و برای درمان بیماری های کلیه و سنگ کلیه مفید باشد.


سلامت کبد 
خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد ناشی از اکسیژن را در بدن‌مان از بین می‌برند. این میوه همچنین اثر مواد سمی را کاهش می‌دهد و مانع آسیب سلولی می‌شود. این امر در نهایت به یک بدن سم‌زدایی‌شده و کبد سالم‌تر منتهی می‌شود. همچنین برای درمان کبد چرب مفید است.

 

درمان اسهال 
خرمالو تازه و خرمالو خشک از مواد طبیعی هستند که برای درمان درد شکم و اسهال مفید می باشند.

2 تکه خرمالو خشک را در آب بجوشانید و سپس با آب لیمو ترش تازه و بلغور مخلوط کنید و 3 بار در روز از آن بخورید تا اسهال را درمان کند.


درمان یبوست 
مقادیر بالای فیبر موجود در خرمالو آن را به میوه ای مفید برای درمان یبوست و مشکلات روده تبدیل کرده است، خرمالوی رسیده به عنوان یک ملین و مسهل طبیعی شناخته می شود.


 درمان کم خونی
مس یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خرمالو است که می تواند باعث افزایش گلبول های قرمز خون و درمان کم خونی شود.


تاثیر خرمالو بر رشد جنین در دوران بارداری
یکی دیگر از خواص خرمالو در دوران بارداری، تاثیر قابل توجه مصرف آن در تقویت دستگاه ایمنی بدن زن باردار است. ویتامین A و کاروتن موجود در خرمالو در بهبود بینایی و تقویت ماهیچه های قلب موثر است. ویتامین C نیز در عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن نقش دارد.

محتویات این میوه می‌تواند انرژی مورد نیاز زنان باردار را تامین کند و همچنین سبب افزایش میزان خون در زنان باردار که از کم‌خونی رنج می‌برند، شود. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه مقاومت بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب از بروز بیماری و حملات ویروسی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی مهم کلسیم و فسفر است و مصرف آن در افزایش رشد استخوان های جنین بسیار موثر است.


تقویت مو
خرمالو حاوی ویتامین های A، B و C است که برای تقویت و رشد سریع مو مفید می باشند، همچنین خرمالو برای داشتن موهای سالم و پرپشت مفید می باشد.

 

درمان جوش صورت و آکنه
آب خرمالو می تواند به عنوان تمیز کننده صورت برای از بین بردن چربی و آلودگی های پوست و درمان جوش صورت و آکنه استفاده شود.


طراوت و شادابی پوست
استفاده از خرمالوی تازه یا آب آن می تواند باعث طراوت و شادابی پوست صورت شود و رنگ پوست را روشن تر کند.

جلوگیری از پیری زودرس پوست
خرمالو ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین E و همچنین آنتی‌اکسیدان دارد. اعتقاد بر این است که این مواد مغذی به ما کمک می‌کنند تا یک پوست صاف و روشن داشته باشیم و از بروز چروک‌های ریز و درشت جلوگیری کنیم.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرمالو، هنگامی که در معرض اشعه‌ی UV و آلودگی قرار دارید، به عنوان عاملی علیه رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند. بنابراین در مورد مزایای خرمالو شیرین تردیدی وجود ندارد. یک بار در روز خوردن خرمالو مناسب‌ترین راه برای به دست آوردن مزایای آن است.

 

دیگر خواص خرمالو

طبع خرمالو گرم و تر است.

میوه خرمالو در افراد مبتلا به نقرس و بیماری‌های کبدی و کلیوی بسیار موثر است.

خرمالو به علت داشتن مواد معدنی بسیار زیاد، برای بدن بسیار مفید بوده و آهن موجود در آن، عنصر اصلی خون‌سازی و پتاسیم موجود در آن اشتهاآور و شستشو دهنده کلیه، کبد و معده است.

میوه خرمالو تقویت‌کننده معده است.

خرمالو به بهبود هضم غذا، درمان زخم معده و پاکسازی دستگاه گوارش کمک می‌کند.

مصرف خرمالو اسهال را برطرف می‌کند.

خوردن خرمالو باعث نرمی سینه می‌شود.

خرمالو دشمن کم خونی است.

اشتهاآور خوبی است و اگر بین وعده‌های غذایی خورده شود، موجب افزایش اشتها می‌شود.

جالب است بدانید که خرمالو آرام‌کننده سکسکه نیز است.

خرمالو خون‌ریزی را بند می‌آورد.

مصرف خرمالو ورم و التهاب بواسیر را کاهش می‌دهد.

میوه خرمالو داروی موثری برای تیفوس و تیفوئید است.

می‌توان برای درمان اسهال خونی، حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم میوه رسیده خرمالو را صبح ناشتا میل نمود.

از دیگر خواص خرمالو می‌توان به کاهش اشتها و کمک به لاغری و کاهش وزن اشاره کرد.

ویتامین C خرمالو، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

خوردن خرمالو برای ترمیم موهای خشک و شکننده مفید است.

مالیدن ترکیب خرمالو و قهوه می‌تواند برای رفع سلولیت مفید باشد.

خرمالو با سم زدایی و سلامت کبد، می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند.

 

خواص درمانی برگ درخت خرمالو

در طب سنتی از برگ درخت خرمالو نیز برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.

برگ درخت خرمالو حاوی انواع فلاوونوئیدها است که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضدموتاژن دارد.

برگ درخت خرمالو همچنین حاوی ماده‌ای به نام astragalin است که خاصیت آنتی‌هیستامینی داشته و واکنش‌های آلرژیک و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد.

برگ خرمالو علایم درماتیت و التهاب را در پوست کاهش می‌دهد.

دم‌کرده گل خرمالو مقوی معده است.

جوشانده برگ‌ خرمالو یک درمان خانگی مفید برای سرفه است.

خواص خرمالو؛ از درمان سنگ کلیه تا تقویت بینایی

 

مضرات خرمالو

با وجودی که خواص خرمالو بسیار زیاد است، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد خرمالو در روز توصیه نمی‌شود.

از آنجایی که خرمالو حاوی مقادیر زیادی تانن است، مصرف افراطی آن می‌تواند خطرناک باشد چرا که وجود تانن در مقدار بالا تاثیرات سمی دارد.

خوردن خرمالوی نارس و گس برای افرادی که به یبوست مبتلا هستند، مضر است؛ چون تانن موجود در این میوه، یبوست را تشدید می‌کند.

به افرادی که از اختلالات روده رنج می‌برند یا هرگونه عمل جراحی روده انجام داده‌ یا به بیماری سل مبتلا هستند، توصیه می‌شود که اصلا خرمالو نخورند یا در مصرف آن خیلی محتاط باشند.

افراط در مصرف خرمالو باعث افزایش وزن و همچنین انسداد روده می‌شود.

مصرف میوه خرمالو به صورت نارس مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای خوردن انتخاب کنید.

 

سخن آخر

با توجه به آنچه درباره خواص خرمالو و مضرات آن گفته شد، هر فرد می‌تواند با توجه به شرایط جسمانی خود به اندازه‌ مناسب از این میوه خوشمزه و مفید استفاده کند مگر این‌که به خرمالو و مشتقات آن آلرژی داشته باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده و توانسته باشیم شما را با نکات مهم پیرامون این میوه پاییزی به خوبی آشنا کنیم.

 

منبع : alwayshealth

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی